TEKNORACE

Nu er der snart spændende nyt til endurofolket :-)


Lige om lidt kommer den første Jotagas 300cc 2-takts endurocykel på markedet.


Jotagas har siden 2010 produceret trial motorcykler, men nu er tiden kommet til produktion af endurocykler også. Første model bliver en 300 cc totakter med elektronisk powervalve i udstødningen, og nu går der ikke ret lang tid før den første kommer til landet.


Jotagas har altid været god til at udvikle motorer med et fantastisk blødt tæk i bunden, og efter sigende er det lykkes at skabe en helt ny enduromotor, der netop har denne evne til at sikre bid i fedtet føre, samtidig med at der er godt med power på toppen uden at være spids og hysterisk, hvilket også er bekræftet af en kører, der har testet prototypen. Vægten forventes at være 101 kg. Jeg glæder mig vildt til den første testtur :-)



Hvem er Jotagas ?

Jo, i Spanien har der længe været en stor skare af større eller mindre producenter af motorcykler. For dem, der har fulgt med i trialverdenen siden 60-erne vil i sikkert huske mærker som Montesa, Bultaco og mange andre mærker som fx. Alfer, Mecatechno, Gas Gas og senere Sherco o.a., og den dag i dag sker der hele tiden noget dernede.


Ejeren af Jotagas hr. Pipernat er intet ringere end manden, der sammen med en ven i sin tid startede Gas Gas og bragte dem ind på den internationale motorcykelscene. Han var også involveret i en masse andre af virksomhederne i mc-branchen. I 0-erne solgte han sin andel i GasGas og startede derefter Jotagas. Hovedmålet var og er ikke en kæmpefabrik, men en fabrik som fremstiller teknisk og ingeniørmæssigt velkonstruerede motorcykler, som konstant videreudvikles med innovation, evolution og pålidelighed i fokus. Omvendt vil vi ikke se tonsvis af penge brugt på fabriksteams, reklamer og andet lir.


En fordel for os kørere er Pipernat´s og hans team´s utroligt store erfaring og kontaktflade i branchen, men også hans egen fortid som succesfuld endurokører (Bl..a som fabrikskører, flere medaljer i ISDT, deltagelse i Paris Dakar, drift af VM-teams mv.). Samtidig indgår Jotagas i en struktur, hvor de er i stand til selv at bygge mere end 80 % af delene, der indgår i motorcyklerne, herunder bl.a. støberi, smedning, varmebehandling, shootpeening, svejsning og maskinbearbejdning…ret unikt og alt sammen en fordel for os som kørere.


Når jeg spørger ham om hvad designmålet med endurocyklen er, svarer han blot at “den er designet til at vinde VM i Enduro”. Intet mindre….


Tror godt i kan glæde jer :-)